nuffnang ads

Saturday, July 24, 2010

SEKADAR RENUNGAN

Kami sedang berjalan berlima. Kala itu jam melepasi 12.30 tengah malam. Kebetulan malam Jumaat pula. Kata Lek Ros, waktu malam ayam hutan senang ditembak. Dia yang paling tua dalam kumpulan itu berjalan di tengah, saya di belakang sekali. Tiga yang lain tak banyak bercakap.

Ketika itu kami dalam perjalanan ke sebuah lokasi hutan, tidak jauh dari sebuah tasik semula jadi di satu kawasan di Port Dickson. Dalam perjalanan ke lokasi, kami menempuh sebuah kawasan perkuburan Islam. Di situlah mulanya.

Sebaik sahaja melewati pokok halban sebesar pemeluk, yang terletak di pintu masuk tanah perkuburan dan hanya kira-kira tiga meter dari tempat kami menongkah bukit, tiba-tiba satu cahaya kebiru-biruan naik mencanak dari pangkal pokok berkenaan. Dalam tempoh sekitar 10 saat, cahaya itu menerangi kawasan jalan yang gelap gelita. Kami anggarkan keluasan cahaya diterangi oleh objek kebiru-biruan itu ketika itu seluas dua gelanggang badminton. Yang pasti cahaya itu menyebabkan kami berlima seperti disuluh. Cahayanya amat lembut dan terasa dingin. Memang halus cahaya dan warna birunya.

Semua bagai terpaku tak terkata. Hanya saling berpandangan sesama sendiri. Dalam keadaan yang tidak diduga cahaya kebiru-biruan itu entah bagaimana boleh sahaja muncul dan naik setinggi kira-kira 20 meter di atas kami.

Barangkali, ini juga keadaan yang dilihat oleh sekumpulan penduduk di Sarawak baru-baru ini kononnya ia adalah UFO. Bagi saya, walaupun keadaan itu seperti berada di luar akal untuk difikirkan namun ia memang benar-benar terjadi. Dan hal yang sama juga barangkali sering dilalui oleh sesiapa sahaja di mana-mana muka bumi ini.

Pengalaman ini hanya sekadar renungan betapa dalam alam buana yang luas dicipta Allah ini pelbagai perkara kadang-kala di luar akal boleh berlaku.

Begitu juga dalam pilihanraya akan datang. Tak mustahil, Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Negeri Sembilan, Kelantan dan Terengganu akan berada di dalam genggaman tangan Pakatan Rakyat. Terasa benar ada yang pelik akan berlaku. Tengoklah dan tunggulah.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10