nuffnang ads

Saturday, June 5, 2010

PESANAN UNTUK SEMUA

Kalau dalam kilang plastik, dalam gudang kitar semula atau dalam syarikat baik pulih hawa dingin pun ada politik apatah lagi dalam sebuah syarikat yang besar. Syarikat yang tersenarai di bursa saham. Yang mahu naik ke atas, sanggup memijak apa sahaja hatta kepala kawan sendiri agar impian untuk berada di atas akan tercapai.

Demikian sifat manusia yang tak akan berubah sampai bila-bila. Kadang-kala demi mencapai impian itu, tohmahan dan fitnah menjadi sarapan enak di kalangan mereka. Paling penting mereka dapat apa yang mereka mahukan. Cara bagaimana memperolehi impian itu tidak penting.

Maka tidak hairanlah, ada kawan kehilangan kawan walaupun hakikatnya mereka adalah kawan akrab sebelum ini. Hanya kerana salah seorang daripada mereka mempunyai impian terlalu tinggi, hubungan mereka terputus begitu sahaja. Tragisnya, hubungan itu terputus kerana salah seorang daripada mereka menggunakan politik fitnah dan pijak kawan untuk mencapai impiannya.

Namun, apalah makna kejayaan yang dicapai jika yang diperolehi itu sebenarnya dipintal dan diperah dari keringat, air mata dan dukacita kawan sendiri.

Semoga kita belajar daripada pengalaman ini.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10