nuffnang ads

Wednesday, May 26, 2010

SAMY VELLU AKAN KECUNDANG

Telahan saya, Samy Vellu akan kecundang. Kedegilan untuk mendengar desakan ahli MIC supaya mengundurkan diri akan menyebabkan beliau semakin dipinggirkan. Dalam kata mudah, apabila berasa semakin tidak disukai, beliau pun terpaksa mengucapkan selamat tinggal. Maka, berakhirlah satu drama yang sekian lama diperhatikan bukan sahaja oleh ahli MIC tetapi juga, ahli parti lain yang menjadi komponen dalam Barisan Nasional (BN).

Selepas 31 tahun menerajui MIC, Samy Vellu harus akur kepada kehendak ahli parti itu. Golongan senyap kini mulai bersuara. Sesekali suara-suara desakan kedengaran nyaring dan apa daya lagi buat Samy Vellu untuk bertahan. Cubaan anak lelakinya Vell Paari untuk mempertahankan ayahnya juga tersilap cara. Menjadikan kononnya Umno sebagai kambing hitam, menyebabkan Paari digelar biadap. Dalam bahasa Melayu mudah, biadap juga membawa maksud kurang ajar.

Samy dikatakan akan meletakkan jawatannya pada 2006, tetapi tidak menjadi. Kemudian difahamkan, beliau akan meletakkan jawatan Julai depan. Juga tidak menjadi kenyataan apabila membuat keputusan bersara September 2011. Inilah yang menyebabkan beberapa ahli jawatankuasa kerja pusat CCW MIC, mula bersuara. V Mugilan, timbalan ketua pemuda MIC, keluar dari terowong diam, lalu melontarkan desakan. Diikuti dua lagi termasuk K P Samy. Samy Vellu berkeras. Surat pemecatan dihantar dan nampaknya begitulah cara Samy Vellu bertindak.

Samy mesti faham dan kalau kurang faham mesti diberi faham atau difahamkan dengan cara jelas dan terbuka bahawa, kepemimpinan beliau mula tergugat dan dpersoalkan. Kalau telah dipersoalkan, maknanya Samy Vellu tidak mendapat kepercayaan penuh. Tun Mahathir dan Tun Abdullah pun telah meletakkan jawatan. Apa lagi ditunggu oleh Samy?

Menyalahkan Umno sebagai dalang memang biadap dan kurang ajar. Paari tidak perlu mencetuskan polemik baru. Mengheret Umno dalam kancah pertelagahan MIC adalah sifat orang yang kurang periksa. Sifat orang kurang periksa antaranya ialah akan menerima kesan daripada perbuatannya.

Timbalan Perdana Menteri sendiri menyatakan Paari atau saya umpamakan 'budak' itu biadap dan mesti meminta maaf. Budak yang masih mentah, yang belum pandai bermain ombak diminta janganlah memohon kapal untuk belayar meredah lautan luas. Nanti bukan sahaja kapal tak dapat, tapi diri sendiri diketawakan orang. Paari kena tahu, untuk belayar dia kenalah belajar mendayung perahu terlebih dulu. Ini usahkan perahu, kapal pula yang dia mahu. Maksudnya, jangan cetuskan polemik sehingga luar dari tajuk, hanya kerana bapanya didesak bersara segera. Ukur baju di badan sendiri. Jangan buat macam muka cicak terkena lastik. Atau macam biawak diketuk ekor. Atau macam ular dipalu kepala. Atau macam muka ikan todak termasuk jala. Atau macam muka kucing termakan ikan busuk.

Kenapa mesti mahu mempertahankan bapanya. Sepatutnya Paari sendiri menasihatkan bapanya, bahawa lebih elok bersara daripada dibersarakan.

Paari mesti sedar, presiden PPP, Datuk M Kaveas juga telah membuat pengakuan terbuka tentang ada orang yang sabotaj beliau ketika bertanding dalam pilihanraya lalu sehingga beliau kalah. Kalau Parri mahu tahu siapa orang yang Kaveas katakan itu, Paari kena buka telinga luas-luas sekarang. Buka telinga sekarang: Orang itu ialah Samy Vellu! Kalau itulah sifat Samy Vellu, Paari kena nasihatkan bapanya.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10