nuffnang ads

Monday, May 31, 2010

BANGUNLAH JP

Sebelum kemaskinikan silibus pemanduan, JPJ mesti kemaskan diri sendiri dan pentadbiran yang ala zaman Jepun sekarang mesti diperbetulkan. Pentadbiran ala zaman orang kurang sekolah yang tak mahu ikut peredaran zaman mesti dirombak. Sekarang orang dah guna komputer dan sistem yang canggih-canggih, tapi JPJ masih takuk lama dan berkarat.

Datuk Solah kena lihat dan terima realiti. Hal-hal yang saya nyatakan di bawah ini bukan sehari berlaku tapi telah lama. Telah berlumut. Kerusi pegawai dan kerani pun dah bertukar berpuluh kali, sayangnya pentadbiran JPJ khusus membabitkan urusan lesen memandu macam kandang kerbau tahun 50-an.

1.Kenapa setiap kali urusan bagi ujian calon memandu mesti disertakan salinan kp depan belakang? Bila hantar untuk tempahan ujian praktikal, calon dimestikan hantar salinan kp dan lesen L. Nak buat lesen L dah kena hantar salinan kp.
2.Kemudian bila dah lulus ujian praktikal, ketika mahu membuat lesen baru sekali lagi calon mesti sertakan salinan kp dan lesen L depan belakang. Musibah kepada calon, kalau tidak dihantar salinan dokumen berkenaan maka ditolaklah permohonan mereka. Lebih menyakitkan, kepada calon tambah kelas. Contoh, yang telah ada lesen motosikal. Kenapa peraturan serupa mesti dilakuka seolah-olah, sistem JPJ tidak mempunyai apa-apa maklumat tentang calon berkenaan.
3.Begitu juga bagi permohonan GDL dan PSV. Logiklah, mereka ini dari kelompok yang telah ada lesen memandu. Bila mahu memohon, mesti hantar salinan kp, lesen depan belakang.


Bukankah dalam sistem komputer JPJ telah ada maklumat berkenaan pemohon terbabit. Kalau sekadar untuk pastikan mereka tidak berbohong ketika mengambil ujian, bukankah ada penguji yang boleh memastikannya ketika hari ujian?

Begitu juga bagi kelulusan dan membuat lesen baru, kenapa menambil tempoh melebihi 3 hari. Bukankah, mereka yang telah lulus ujian memandu telah mempunyai rekod di dalam sistem?

Tolonglah Datuk Solah. Untuk menggapai langit, jejak dulu kaki di tanah. Sempurnakan hal-hal yang asas dulu sebelum bercerita mahu membetulkan keadaan yang belum tentu hasilnya.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10