nuffnang ads

Tuesday, August 31, 2010

GECKO-GECKO SEBERAT 64 KILOGRAM DITANGKAP

NAH ENGKAU!!.....mak datuk besarnya Gecko-gecko yang ditangkap oleh seorang remaja di perbatasan sempadan Kalimantan Timur dan Malaysia, baru-baru ini. Dengan berat 64 kilogram, gecko-gecko itu sebesar anak buaya dan dipercayai antara terbesar yang pernah ditangkap.

Bayangkan kalau ia melekat di siling rumah kita, mahu runtuh siling dibuatnya. Nasib baik ia memilih hutan sebagai habitatnya.

Cuma ia hanya dijual dengan harga Rp179 juta rupiah berbanding harga lebih tinggi kalau dijual di Korea dan China. Fenomena memburu gecko-gecko atau dikenali sebagai Tokek ini mulai menjadi kegilaan rakyat negara kita sejak tahun lalu.

Ini dipercayai kerana tawaran harga yang tinggi bagi Gecko-gecko yang mempunyai berat melebihi 300 gram. Dikatakan harga boleh mencecah sehingga RM1 juta bagi sekilogram spesies adik beradik cicak ini.

 Lidah, hempedu dan daging Tokek ini dikatakan amat istimewa untuk mengubati penyakit Aids dan Hiv walaupun belum ada jurnal perubatan mengesahkannya.

Pada zaman dulu, di Inodonesia, reptilia ini biasanya dibakar atau digoreng hidup-hidup dan dimakan apabila seseorang itu mengalami gatal-gatal badan (lelaki yang gatal tak mujarab).

Di Malaysia antara mereka yang amat menyukai reptilia ini sebagi haiwan belaan ialah penembak pistol kebangsaan kita, Hasli Izwan Amir Hassan, yang kini membela lima ekor reptilia itu di rumahnya di Jalan Kebun, Klang.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10