nuffnang ads

Saturday, June 12, 2010

TIPS LULUS UJIAN UNDANG-UNDANG BERKOMPUTER

Gagal dalam ujian undang-undang berkomputer? Jangan salahkan diri sendiri. Saya pernah bertemu seorang calon lesen memandu yang gagal lebih 30 kali ujian ini, tetapi selepas lebih dua tahun dia lulus juga.

Kegagalan seseorang dalam ujian ini sebenarnya banyak berpunca daripada kegagalan memahami tujuan sebenar ujian itu diadakan. Sebenarnya, jika calon fokus terhadap semua topik yang diterangkan dalam kelas KPP, iaitu ceramah pertama dihadiri dalam proses mendapatkan lesen belajar memandu atau learner driving licence (LDL), semua soalan mudah untuk dijawab.

Ujian ini dikenakan ke atas setiap calon antaranya bertujuan, memastikan mereka faham dan jelas tentang peraturan di jalan raya, terutama membabitkan peraturan asas seperti fungsi papan tanda.

Antara soalan mudah yang sering gagal dijawab calon ialah tentang tempoh lesen L. (Jawapan sebenar ialah 2 tahun atau 24 bulan, iaitu mesti diperbaharui setiap 3 bulan sekali).

Soalan lain ialah tempoh lesen P atau lesen percubaan. (Jawapanya ialah 2 tahun) Selepas dua tahun pemegang wajib menukar kepada lesen kompeten atau dipanggil CDL. Soalan mengenai umur kelayakan memohon lesen memandu iaitu 16 tahun bagi motosikal dan 17 tahun bagi kereta juga mesti diingati.

Kadar alkohol dalam nafas, darah dan air kencing juga mesti diketahui oleh calon kerana soalan ini dianggap lazim. Begitu juga soalan tentang kaedah pemanduan di jalanraya, ketika memasuki bulatan, menaiki bukit atau juga kaedah selamat menunggang motosikal. Langkah-langkah perlu diambil ketika berdepan kecemasan dan kefahaman tentang tayar kenderaan. Kurang angin atau terlebih angin.

Papan tanda dan isyarat yang merupakan soalan peringkat A di dalam ujian ini, sepatutnya djawab dengan tepat oleh setiap calon. Ini kerana ia amat mudah untuk dijawab, seperti papan tanda dilarang berhenti. Soalnya, bersediakah calon untuk membaca buku rujukan.

Perlu diingat, lulus dalam ujian ini, bukan bermakna anda akan diiktiraf sebagai pemandu yang cekap, tetapi hanya bermaksud anda telah mulai faham tentang asas-asas di jalan raya. Namun, jangan pula bersikap terlalu yakin. Faktor sikap terlalu yakinlah yang sering menyebabkan calon kandas dalam ujian undang-undang.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10