nuffnang ads

Friday, May 7, 2010

JANGAN ADA BANDAR IKUT BANGSA

Betulkan saya kalau salah. Saya memandang ada yang tidak sihat dengan gelaran little india atau chinaown yang diberikan kepada bandar-bandar tertentu seperti Brickfields dan Petaling Street. Kalau kita mahu memastikan konsep 1Malaysia segar dalam hati budi rakyat di negara ini, tindakan menamakan bandar dengan gelaran mengikut kaum tertentu mesti dielakkan.

Untuk jangka panjang, saya khuatir ia akan lebih banyak memberi keburukan berbanding kebaikan yang kita jangkakan.

Bukankah kita tahu, tiada sesiapa kaum di negara ini berhak menganggap bandar-bandar tertentu lebih memihak atau memberi hak kepada kaum masing-masing? Kita bimbang kalau hal ini berlaku lagi, kesan pada masa depan suka dibayangkan.

Kita memperkenalkan 1Malaysia, tapi pada masa yang sama mengagung-agungkan konsep menamakan bandar mengikut kaum. Apakah yang kita dapat secara keseluruhan apabila kita menamakan Brickfields sebagai Little India, sedangkan di Klang sendiri gelaran itu telah ada. Apa yang kita dapat menamakan Chinatown di Petaling Street kalau orang bumiputera susah mendapat tempat untuk berniaga di situ.


Perlu diingat bahawa konsep 1Malaysia telah lama kita amalkan dan jangan kita bataskan konsep itu dengan tindakan yang kurang cerdik seperti memberi gelaran litlle india atau china town. Realitinya di mana pula Melayu town?

Cuba lihat di Kuala Selangor. Golongan Cina memonopoli industri pembuatan batu nisan untuk orang Melayu. Kita telah lama tidak kisah hal ini kerana ia gambaran jelas betapa indahnya konsep 1Malaysia. Tapi janganlah pula selepas ini kita mencipta kerenah-kerenah lain yang boleh merosakkan keindahan konsep 1Malaysia yang telah dipraktikkan sejak awal merdeka.

Hakikatnya, tak payahlah memberi gelar little india atau chinatown. Geli saya kalau mengenang apa akan terjadi pada masa depan. Semua bandar akan ada gelaran sendiri. Yang saya tahu, ini tanah Malaysia dan kita semua kaum adalah rakyat Malaysia. Hidup Malaysia!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10