nuffnang ads

Sunday, May 9, 2010

GULA OH GULA

KUALA LUMPUR: Gula terus menjadi kudis dalam kehidupan setiap hari rakyat di negara kita. Sejak berbelas tahun, gula terus memberikan masalah. Maksud saya bukan masalah penyakit kencing manis yang dihidapi orang ramai, tetapi masalah gula tiada dalam pasaran! (Semalam ronda di Mydin USJ...sekamit pun tak jumpa)
Kalau masalah penyakit kencing manis, semua orang tahu cara penyelesaiannya. Jumpa doktor atau makan ubat. Tapi ini hal gula tiada untuk kegunaan seharian. Bukan sehari dua berlaku, sejak zaman nenek saya masih muda lagi.
Hari ini saya ingin meluahkan marah orang terhadap masalah ini. Masalah sebesar debu di hujung jari ini yang masih tidak usai-usai walaupun entah beberapa orang menteri menerajui kementerian berkaitan.
Siapa kata susah sangat Malaysia mahu menyediakan gula mencukupi untuk rakyatnya? Siapa cakap? Ikhlas saya katakan, sepatutnya gula di negara ini dijual dengan harga 10 sen sekilo. Lebih dari itu, kita juga mampu mengeksport gula ke luar negara dan mampu membawa hasil lumayan yang kemudiannya boleh digunakan untuk membangunkan semula negara ini.
Pak mat (bukan nama sebenar) yang bekerja sebagai penoreh getah ketika saya tanyakan hal gula tak pernah cukup dalam negara hanya mampu tersengih. Katanya, masalah gula kacang sahaja untuk diselesaikan.
"Kenapa cakap macam tu pak mat?" tanya saya.
"Engkau ni bodoh apa?" akhirnya saya ditempelak oleh pak mat yang tak pernah langsung bersekolah di zaman kanak-kanaknya.
"Kenapa pulak?" walaupun dibodohkan saya buat muka macam kura-kura terbalik lalu bertanya. "Ada cara ke nak selesaikan masalah gula ni? Menteri pun tak boleh, macam mana pak mat kata nak selesaikan macam kacang aje?" saya desak, lalu pak mat duduk di banir getah yang batangnya telah condong 45 darjah ke barat.
Dia tersengih lagi. "Senang aje!"
Saya terlopong.
"Engkau ni sama aje bodoh," sekali lagi saya dibodohkan. "Tebu ni macam batang ubi kayu. Engkau campak belakang rumah, esok lusa keluar tunas. Tunggu dua tiga bukan dah berhasil. Bangang sangat ke kalau tak nak tanam tebu belakang rumah. Kalau ada 2 juta rakyat tanam tebu dan setiap rumah hasilkan 5 kilo tebu sebulan, jumlah tebu yang boleh dihasilkan dan cecah 10 juta kilo sebulan. Cukup buat gula sampai kiamat!
"Apa nak susah? Dalam Malaysia ni berpuluh kilang boleh proses gula. Tanya Felda, tanya MSM, tanya CSR. Apa bangangnya? Hantar lori kutip tebu belakang rumah rakyat kemudian proses, kemudian jual balik"
Saya terdiam. Pak Mat bangun. Dia berkahak kemudian meluncur air pekat warna hijau dari celah mulutnya, lekat atas daun sendayan tepi parit. "Bodoh!" ptuuiiii..
"Tapi kerajaan cakap teruk subsidi, cukai itu ini dan sistem ekonomi yang ada kaitan dalam jualan gula pak mat!"
"Apa bodoh bangang engkau ni!" pak mat membentak. Sebelah kakinya dihentak lalu terbeam dalam setengah kaki di tanah gambut "Nak selesai masalah gula atau nak cerita soal sistem ekonomi?"
Saya terdiam. Ada benarnya kata pak mat. Kalau pak mat yang bodoh itu sanggup kata saya lebih bodoh dari dia, apakah perkataan yang sesuai akan pak mat lontarkan kepada mereka yang tak mampu selesaikan masalah gula sejak zaman nenek saya belum kahwin lagi ini.
Atau benarlah kata orang putih zaman dulu. Orang Melayu ni bodoh dan bangang, nak buat jarum pun tak tahu, macam mana nak merdeka. Tapi saya pun Melayu. Sedih...sayu dan hiba. Kalau masalah gula pun susah nak selesai macam mana nak selesaikan masalah lain, termasuk nak bekalkan batu nisan dan kain kapan!

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10