nuffnang ads

Saturday, July 24, 2010

PSSSSTT!...NAK DENGAR CERAMAH RAJA LAWAK PASIR TAK?

Dengar khabar ceramah pasir malam tadi telah buat orang yang dua tiga kerat datang, terkencing-kencing menahan gelak. Seorang dua pula terberak-berak kerana terlampau melayan gelak. Demikian hebatnya Noh mengarang ceritera di atas pentas berpenglipurlara tentang pasir dua tiga butir yang dicuri orang.

Yang datang mahu menikmati keseronokan ceramah persis program raja lawak itu, beberapa kali bersorak melaungkan pasir! pasir! pasir! sambil tangan mereka menjulang tinggi seolah-olah menerjah mahu mencecah awan.

Sesekali di antara karang dan ceritera Noh tentang pasir itu, terdengar pula suara nakal berbunyi, poyoh! poyoh! poyoh!. Sesekali lain pula terdengar suara yang lebih nakal berbunyi Toyoh! Toyoh! Toyoh!.

Namun demikian seronoknya Noh berceritera, tidak sampailah dia mendengar semua kata-kata itu. Asyik dia berkata pasir, pasir, pasir, tiadalah dia sedar sehinggalah satu jeritan kuat membelah kawasan sekitar itu adanya.

Jeritan itu rupanya datang dari mulut seorang lelaki yang sering memakai baju yang kolarnya selalu ditinggikan di tengkuk kerana mahu melindungi banyak kesan gigitan cinta kekasih gelapnya. Jeritan itu semakin kuat seolah-olah mencabarnya. Di tangan lelaki itu ada dua tiga batang penyapu. Penyapu itu dihayun-hayun menandakan geram lelaki itu juga berhayun-hayun seperti mangkuk adanya.

"Jangan asyik kamu sahaja berceritera!" jerkah lelaki berpenyapu itu. "Jangan asyik kamu sahaja berceritera!" ulangnya lagi.

Maka yang dua tiga kerat menonton program langsung raja lawak bertemakan pasir roboh itu bertempiaranlah lari. Tiada mahunya mereka menonton perbalahan, kerana dijanjikan datang untuk mendengar ceramah pasir semata-mata.

Lelaki berpenyapu itu akhirnya terdiam tiba-tiba apabila terpandangkan Noh memegang dua piring di atas pentas berwarna-warni yang dibalut kertas pasir.

"Apa itu?" tanya lelaki berpenyapu.

Dijawab Noh. "Satu untuk kamu, satu untuk aku. Marilah. Kita santap bersama-sama!"

Maka sebaik disahut sahaja ajakan itu, maka bersantaplah dengan lahapnya mereka mengunyah pasir sepinggan seorang tanpa sedar yang orang dua tiga kerat yang mendengar ceramah sebelum itu telah pulang ke rumah adanya membawa mimpi hingga terkencing-kencing.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10