nuffnang ads

Thursday, December 30, 2010

KES CURI GETAH SEKERAP SEMAKIN BERLELUASA

SEBELUM ini dilaporkan kecurian getah sekerap atau nama lainnya, getah beku atau 'lantun' di kalangan peneroka felda mejadi-jadi di beberapa kawasan di negara ini, termasuk di Sarawak, Muar, Port Dickson, Melaka dan Tanjung Malim.

Kini, kecurian getah yang sama juga dilaporkan berlaku di Felda Lubuk Merbau, Kedah menyebabkan beberapa peneroka kehilangan hasil sekelip mata.

Kes kecurian yang dikatakan meningkat itu dipercayai ada kaitan dengan kenaikan harga getah beku kebelakangan ini sehingga mencecah lebih RM7 sekilogram.

Di Felda Lubuk Merbau, pengurusannya terpaksa meminta bantuan Rela selain mengadakan kawalan sukarela sesama peneroka bagi mengatasi masalah itu. Seorang mangsa, Mohamad Hasan, 58, mendakwa dia pernah sekali kehilangan getah sekerap seberat 70 kilogram.

Peneroka yang lain, Mohamad Ali, 58, pula kehilangan 100 kilogram. Pengurus Felda itu, Abdul Sukor Jalaludin, berkata pihaknya maklum dengan kegiatan jenayah mencuri getah sekerap itu dan telah pun memaklumkannya kepada pihak berkuasa selain meminta bantuan Rela untuk membuat kawalan.

Dalam kes di Tambak Bugis, Melaka baru-baru ini, kecurian dikatakan berlaku pada sebelah malam dan purata kehilangan getah akibat dicuri mencecah 50 kilogram bagi sesebuah kebun.

Demikian penjenayah tidak pernah memilih barangan untuk dicuri. Asal dapat ditukarkan menjadi duit, getah sekerap yang busuk itu pun mereka sanggup usung malam-malam buta semata-mata untuk mendapat keuntungan mudah.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10