nuffnang ads

Friday, May 21, 2010

NAIK LEVI, MAJIKAN TAK PEDULI

Menaikkan levi konon untuk mengekang kebanjiran pekerja asing di negara ini, belum tentu boleh mencapai matlamat. Seperti juga menaikkan cukai rokok, hal di sebaliknya pula yang berlaku. Lambakan rokok seludup semakin berleluasa, sedangkan perokok tegar tidak akan patuh pada kenaikan harga rokok untuk menghentikan tabiat buruk itu.

Begitu juga dengan kenaikan levi. Belum tentu ia boleh memberi kesan seperti diharapkan. Takut-takut semua pintu masuk di sempadan akan dibanjiri dengan pendatang tanpa izin. Inilah yang dibimbangkan. Majikan, terutama kilang kecil dan pengusaha yang hanya mementingkan keuntungan tanpa memikirkan sumbangan sosial kepada negara, tentu tidak teragak-agak memilih pekerja dari pintu belakang. Kos yang tinggi bagi mereka, bukan penghalang. Yang penting, golongan tamak ini hanya mahukan keuntungan dengan memberikan gaji dan upah rendah. Jadi fikir mereka apa salahnya mereka terus menggunakan khidmat pekerja asing walaupun menerusi cara yang tidak sah.

Hasrat dan matlamat kerajaan memang murni, terutama untuk memastikan lebih ramai pekerja tempatan mengisi peluang pekerjaan. Namun perlu diingat, hati manusia tidak sama. Mereka yang hanya fikirkan keuntungan tidak pedulikan hukuman. Inilah yang perlu kita fikirkan bersama. Apa sahaja cara kerajaan untuk membantu pekerja tempatan terutama orang Melayu, belum tentu tercapai. Ada sahaja halangannya. Mungkin benar kata orang, perkataan MALAYSIA sendiri membawa konotasi tidak ada tuahnya apabila ia dikatakan gabungan Malay (dalam bahasa Inggeris merujuk perkataan Melayu) dan Sia (merujuk makna rugi)
Jadilah ia Melayurugi.

Namun banyak cara lain mungkin boleh difikirkan oleh kerajaan. Jangan putus asa, selagi memang niat di hati ikhlas dan jujur membantu rakyat.

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENJULANG MARTABAT MEMBURU DARJAT

MENERIMA SESUATU DARIPADA DATUK BANDAR SHAH ALAM, DATUK MAZALAN MD NOOR 10.10.10